Térkép nem érhető el

Date/Time
Date(s) - 2017.06.08. - 2017.06.10.
Egész nap

Categories No Categories


2017. június 8-10 között kerül sor a Hungarian Contemporary Music Days című programra Krakkóban. 

  1. június 8. csütörtök, 19:00

UMZE Kamaraegyüttes koncertje

közreműködik:

UMZE kamaraegyüttes / Lukács Miklós – cimbalom / Klenyán Csaba – klarinét / Osztrosits Éva – brácsa / Balog József, Fejérvári Zoltán – zongora / Holló Aurél, Rácz Zoltán – ütőhangszerek / vezényel: Rácz Zoltán

Program:

Eötvös Péter (1944): da capo (2014) / Kurtág György (1926): Hommage a R. Sch. op.15d (1990) / Vidovszky László (1944): Promenade (2015) // szünet // Ligeti György (1923-2006): Etűdök zongorára – Vol.3. : Nr.15. White on white (1995) / No.16. Pour Irina (1997) / No.17. A bout de souffle (1998) / No.18. Canon (2001) / Bartók Béla (1881-1945): Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre (1937)

A koncert programját öt, nemzetközi hírű magyar zeneszerző műveiből állítottuk össze. A nyitó darab Eötvös Péter kompozíciója, amelynek címe ismétlést, újrakezdésre jelent. A kiinduló zenei motívumok Mozart jegyzeteiből származó töredékek, kidolgozásra váró zenei ötletek, amelyeket Eötvös először „felismerhető” formában ad közre, majd továbbfejlesztve, átalakítva játszatja el újra és újra. A szólóhangszer választására a szerzőt Lukács Miklós játéka inspirálta, annak ellenére, vagy talán pont azért, mert a 18. században a cimbalom nem szerepelt még a koncertpódiumokon. Kurtág György életművének is fontos jellegzetessége a korábbi zenetörténeti periódusok szerzőire és műveire történő sűrű hivatkozás, melyek hol konkrétak, hol egy hangulatot ragadnak meg. Az Hommage á R. Sch. monogram Robert Schumann nevét rejti, és az ő Märchenerzählungen (Tündérmesék) című fantáziáira reflektál. Kurtágot viszont Vidovszky László idézi meg Promenade-jában, amelyet az idős Mester 90. születésnapjára komponált, és bemutatójára a neves évforduló alkalmával tavaly, a Kurtág90 fesztivál keretében került sor.

Ligeti György így ír zongoraetűdjeiről: „Minden hatás ellenére, amely engem ért, etűdjeim nem nevezhetőek sem chopini, sem debussyi, sem pedig afrikai vagy jazz-zenének, netán matematikai konstrukciónak. Nem avantgárd, nem tonális és nem atonális művek. Virtuóz zongora-darabok; etűdök, mind pianisztikus, mind zeneszerzői értelemben. Egyszerű gondolatcsírából növekvő organizmusként jutnak el a bonyolultság magas fokáig.” Az est befejező darabja Bartók Béla szonátája, amely lassú bevezetéssel kezdődik, majd egyre határozottabb ritmusú, egyre bonyolultabb metrumú anyaggá alakul. Bartók pontossága bámulatos volt. Mindig hordott magával metronómot, hogy ellenőrizze a tempókat, még akkor is, ha ő maga játszott. A zongorákhoz üstdob, nagydob, cintányér, pergődob, tam-tam, triangulum és xilofon társul.

Az UMZE Kamaraegyüttes 1997-ben jött létre Rácz Zoltán ütőhangszeres művész és Wilheim András zenetörténész kezdeményezésére, neve az Új Magyar Zenei Egyesület elnevezés rövidítéséből származik. Tagjainak célja, hogy megóvják és folytassák az 1911-ben alakult, Bartók Béla és Kodály Zoltán művészetéhez kötődő eredeti UMZE hagyományait. A 20. századi és kortárszene előadása mellett ezért fontosnak tartják, hogy mind Magyarországon belül, mind kívül új művek írására inspirálják a zeneszerzőket. Az együttes repertoárja a Magyarországon élő komponisták művein túl olyan alkotók darabjait is magában foglalja, mint Maurizio Kagel, Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen vagy Christian Wolff. Hazai sikereik után az együttes külföldön 1999-ben mutatkozott be Berlinben, majd meghívást kapott számos rangos kortárszenei fórumra, így többek között fellépett Karlsruheban, Zágrábban, az avignoni Acanthes Fesztiválon, a Wiener Festwochenen és a Huddersfield Contemporary Music Festivalon.

  1. június 9. péntek, 19:00

Balogh Máté (1990, H) – Diana Soh (1984, SING) – Christian Flury (1979, CH-A): Out At. S.E.A 123 – Someone Eats All

kamaraopera egy részben Slawomír Mrozek a Nyílt tengeren című darabja alapján, a librettót írta és rendezte: Almási-Tóth András

közreműködik: Maurice Lenhard – bariton / Bársony Péter – brácsa / Vörös Szilvia – mezzo / Rohmann Ditta – cselló / Kiss Tivadar – tenor / Horia Dumitrache – klarinét / vezényel: Lin Liao

Három ember, magára hagyva, a senkiföldjén, a nyílt tengeren: a média világában. Egy reality show szereplői, helyzetük a modern emberé, közösségben magányosak, egymásra utalva falnák fel egymást,  önzők és érzelemmentesek, színjátékot játszanak, mintha valaki állandóan figyelné és értékelné a viselkedésüket.

 „A kompozíciós ötlet olyan abszurd, mint amilyen Mrożek színpadi darabja maga.  A történetben három különböző ember találkozik, teljesen különböző karakterek, másképpen reagálnak az eseményekre, tehát kézenfekvő volt, hogy minden karaktert egy másik zeneszerző írjon meg. Az ismert operákban egy szerző írja az összes szereplő anyagát, tehát óhatatlanul egy kézjegyet viselnek magukon. Ebben a kamaraoperában a szereplők valóban a világ más-más pontjáról, más kultúrából érkeznek és megpróbálnak “egy csónakban evezni”.  A beküldött anyagokból a “csónakot”, vagyis ami összefogja a három szereplőt, mi illesztettük össze, de nem változtattunk az egyes szerzők által megálmodott karaktereken és egyéni kompozíciós anyagokon” – Eötvös Péter.

2013-ban az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány és a Budapest Music Center közös projektjében Sławomir Mrożek Nyílt tengeren című egyfelvonásos abszurd drámáját választotta, hogy lehetőséget kínáljon fiatal zeneszerzőknek egy olyan kamaraopera közös létrehozására, amely a modern kor meghatározó jelenségeit – az elidegenedés, a hatalommal való visszaélés, a konformitás és a szabadság határainak kérdését – egyetlen groteszk élethelyzetben sűríti össze, s amelyben a rész és az egész problematikája a forma és a technika lehetőségeiben is visszatükröződik.

A kamaraopera workshopra 23 országból 51 zeneszerző jelentkezett, és közülük 37 fő iratkozhatott be a négynapos kurzusra. Az ezt követő több hónapos egyéni, alkotói folyamat során Eötvös Péter, Luca Francesconi, Horváth Balázs zeneszerzők és Almási-Tóth András rendező segítették, irányították a munkát. Végül 6 szerző került kiválasztásra, hogy megkomponálja a három énekesre és három hangszeresre írott kamaraopera egyes karaktereit. Két opera született, amelyek a 2013-as budapesti premier után több európai nagyvárosban bemutatkoztak, így Párizsban (IRCAM), Milánóban (Divertimento Ensemble) és Brüsszelben (Flagey).

A mai estén a két opera egyike, a magyar Balogh Máté, a szingaprúri Diana Soh és a svájci-osztrák Christian Flury közös alkotása, az 123 látható a Małopolski Ogród Sztuki színpadán.

 

  1. június 10. szombat, 19:00

Modern Art Orchestra: Bartók & Jazz

közreműködik: Modern Art Orchestra / Gőz László – harsona, basszustrombita / Lukács Miklós – cimbalom / művészeti vezető és vezényel: Fekete-Kovács Kornél

műsor:

Bartók Béla: Tizenöt magyar parasztdal – bigbandre hangszerelte: Ávéd János, Bacsó Kristóf, Fekete-Kovács Kornél, Subicz Gábor.

 Bartók Béla a XX. század egyik legnagyobb hatású zeneszerzője, muzsikája megérintette a világ legismertebb jazz zenészeit is, Pat Metheny gyakran hivatkozik rá, Chick Corea és Keith Jarrett pedig rendszeresen játsszák műveit. Bartók sokat merített népdalgyűjtéseiből saját kompozícióihoz, így született meg a 15 magyar parasztdal is. Ma már az európai jazz zene egyre jobban távolodik az afro-amerikai alapokon nyugvó észak-amerikai jazztől, és ahogyan az utóbbiban egyértelműen fellelhetők a fekete gyökerek, úgy az előbbiben inkább az európai klasszikus és európai népzenei motívumok dominálnak. Bartók eredetileg szóló zongorára komponált darabjait a Modern Art Orchestra tagjai – Ávéd János (1983), Bacsó Kristóf (1976), Fekete-Kovács Kornél (1970) és Subicz Gábor (1983) – írták át a jazz legnagyobb zenekari formációjára, a big bandre, és az alapvetően improvizatív műfaj, a jazz eszközeivel értelmezik újra az írott zenét. A két műfaj látszólagos ellentmondását a Bartók „remake-ek” közötti, alig érezhető keretbe foglalt, túlnyomórészt rögtönzött átvezetések oldják fel.

A MAO zenekar tizenegy éves fennállása alatt nemzetközileg is elismert nagyzenekarrá fejlődött, számos zenei műfajban tevékenykedik, különösen a jazz és a kortárszene iránt elkötelezett, munkásságukat az évek alatt több díjjal is elismerték. A Budapest Music Center rezidens zenekara, turnéznak Európa-szerte, az Egyesült Államokban és Izraelben. Meghívásukat olyan legendás művészek fogadták el, mint Tom Harrell, David Liebman, Chris Potter, James Morrison, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

A Budapest Music Centert (BMC) 1996-ban alapította Gőz László, és célja azóta változatlan: megismertetni a magyar zenét és zeneművészeket a hazai és nemzetközi közönséggel.

Első feladat egy zenei információs központ kialakítása volt, amely összegyűjti és nemzetközi viszonylatban is hozzáférhetővé teszi a magyar klasszikus és jazz zenészek, valamint a magyar kortárs zenedarabok adatait. Az információs központ 1997-ben koncertszervező tevékenységgel egészült ki, hamarosan elindultak saját fesztiváljai: a BMC Music Flash és a Budapest Jazz Fesztivál. 1998-ban megalakult a BMC Records, amely elsősorban magyar művészek lemezeinek kiadására szakosodott. 2003-ban létrejött a BMC zenei könyvtára.

2006-ban elkezdődött az a hosszú tervezési és megvalósítási időszak, amelynek végén 2013 márciusában megnyitotta kapuit a BMC új zenei központja. A 4000 négyzetméteres épületben található egy 340 fős kamara koncertterem, a 150 fő befogadására képes Opus Jazz Club, zenei információs központ és könyvtár, további két kisebb rendezvényterem, valamint hang- és videostúdió.

2016-ra a folyamatosan bővített internetes zenei adatbázisokban 3.900 művész és 18.000 zenemű adatai szerepelnek, ingyen látogatható zenei könyvtára pedig mintegy 100 ezer darabos gyűjteményt mondhat magáénak. A BMC lemezkiadója 250 kortárs, klasszikus és jazz zenei kiadványt számlál. A BMC épületében sokféle zenei rendezvénynek ad otthont, így évente több mint 400 koncertre, ismeretterjesztő zenei előadásra, kurzusra, közönségtalálkozóra, zenei filmvetítésre, hangfelvételre kerül itt sor.

magyarlogo

Kezd el írni a keresett szöveget, majd nyomj ENTER-t